Ganska Informativt blev Gräsligt Invecklat

Nu har det kommit en ny bok om GI-mat igen. Jag fick ett ex i min hand igår och tänkte jag skulle se vad det hela gick ut på den här gången...

Alltså GI-tänket i all ära - om man använder det med sunt förnuft för att kunna välja livsmedel som man blir mätt av, då är det verkligen bra, och det går att kombinera med ett sunt, varierat och balanserat ätande. Man behöver inte krångla till det, utan det är det gamla vanliga energi ut - energi in det handlar om för att gå ner i vikt. Dvs - ännu enklare uttryckt: "ät mindre och rör dig mer"
 
I den här nya boken har man infört ett nytt begrepp "nettokolhydrater", men det står inte vad detta innebär, och de värden som anges på recepten är inte kopplade till någon rekommendation om hur många av dessa nettokolhydrater man ska äta...det hela känns bara Gräsligt Invecklat.

Recepten är i princip rensade från kolhydrater och istället ska man äta typ 3 ägg och en brusvitamintablett till frukost...och sen två!!! kycklingbröst till lunch...man börjar nästa kackla vid blotta tanken...hm, säger jag bara!


Kommentarer
Postat av: Inger Segerstedt

GI= Ganska Irriterande att inte få svar på de mail som jag skickat.
MB=Mycket Bättre att få veta om man är prenumerant eller ej....????

2008-01-16 @ 19:10:32
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: Marie

Men Inger, jag har som ambition att svara på alla mails och idag var min inkorg tom när jag gick hem. Har du skickat till mig på adress [email protected]? Prova igen annars! Jag lovar att svara!

2008-01-16 @ 19:24:18
URL: http://viktcoach.blogg.se
Postat av: Solveig S

Min sambo och jag har hållt oss till GI metoden i två veckor. Vi har varit grundliga och följt rivstarten. Vi har inte många kilo att gå ner, jag har tänkt mig att gå ner 3 kilo från 66 till 63. Jag promernerar ca 4 dagar i veckan och rör mig mycket för övrigt. Har använt en stegräknare för att verkligen hålla kollen på hur mycket jag går. Nu till problemet, vi har inte gått ner så mycket som ett hekto under denna tid? Fungerar metoden bara på vissa personer?
Eller tar det längre tid än vad vi trodde?

2008-01-16 @ 19:26:26
Postat av: Marie

Hej Solveig,
Det är skillnaden mellan energi in och energi ut som avgör vad som händer med kroppsvikten på lång sikt.
Jag brukar alltid tjata om att energiintaget måste vara lägre än den energi man gör av med för att man ska kunna gå ner i vikt oavsett vilken metod man väljer. Vilken GI-metod har ni följt? Har ni räknat kalorier också eller har ni ätit obegränsat med livsmedel som innehåller främst fett och proteiner men undvikit kolhydratrik mat? I så fall kan det vara förklaringen.

2008-01-16 @ 19:32:19
URL: http://viktcoachen.blogg.se
Postat av: Solveig

Hejsan,
Vi har gått på den sk rivstartmetoden där vi har ätit fett och proteiner men inga kolhydrater över huvud taget. Och inga övertramp faktiskt.
Jag tycker nog att vi följt metoden till punkt och pricka. Förmodligen kommer jag att gå tillbaks till att göra som jag brukar, äta av allt men med måtta.
Hälsningar Solveig

2008-01-16 @ 19:41:18
Postat av: Marie

Det tycker jag låter som ett klokt beslut. Det är nog dessutom mest långsiktigt hållbart!

2008-01-16 @ 19:43:15
URL: http://viktcoachen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0