Pain au chocolat

Först och främst TACK Sofia, för dina rara rader - det värmde i höstrusket!!! Då vågar jag babbla vidare.........;)

Rubriken i dagens inlägg ska uttalas på franska och inte på engelska. För dig som inte är bevandrad i det franska språket och inte heller brukar springa på franska bagerier betyder "pain" bröd och inget annat.

I morse åt vi en arbetsfrukost tillsammans Eva, Anna och jag. Eva bor granne med ett bageri och köpte dessa vidunderligt goda bakverk, som jag inte har smakat sedan jag var au-pair i Marseille 1971-72. Jag kan bara säga att det var en ren pain (på engelska) att behärska sig och bara äta 1/3 bröd. Jag kunde lätt ha smackat in ett helt (minst).

Jag rekommenderar ingen att köpa den här typen av croissant (en smörig wienerdegsgiffel med en sträng av god choklad) - det är förenat med fara för den bästa karaktär. Du ska veta att jag pratar om samma Eva som jag slog vad med i våras att vi skulle gå ner 3 kilo var! Eva har nu lyckats kämpa bort 5 kilo, vilket är en klar bedrift när man bor granne med ett bageri!

Hon måtte ha järnkaraktär, den tjejen, men jag har sett att hon fuskar med näringspulver ibland! Allt under täckmanteln att hon ska testa om det verkligen funkar....;) Uppenbarligen gör det så!

Förr var jag en svår motståndare till allt vad pulverdieter heter, men jag har faktiskt ändrat uppfattning till viss del. Självklart är det bäst, trevligast och godast att äta vanlig mat, men att byta ut någon måltid kan vara en god idé för att få en snabbstart som ökar på motivationen. Det kan även fungera som ett sätt att bryta invanda mönster och göra ett slags "omstart".

Ju äldre jag blir, desto mindre dogmatisk. Vägen till ditt välbefinnande handlar om att hitta ett sätt som fungerar just för dig, och alla sätt är som bekant bra - utom de dåliga...

Ett bra sätt kanske kan vara att unna sig ett litet "pain au chocolat" ibland - om man har karaktären att stoppa i tid. Jag kommer nog inte att vänta i 36 år till nästa gång, men det får dröja ett bra tag. Jag känner mig själv alldeles för väl för att våga skaffa mig ytterligare en tossig vana.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0