Fetmaepidemin

I mitt veckobrev på MåBraLättviktarna skriver jag om hur fructos nu hamnat i blåsväder. Läste i morgontidningen att forskare upptäckt att fruktos (fruktsocker) snabbare ombildas till fett än vanligt socker.

Tänk att det hela tiden dyker upp såna här nya rön. Självklart ska det forskas för att man ska kunna hitta orsaken till varför somliga går upp i vikt mer än andra. Det trista för oss lättlurade är bara att livsmedelsindustrin hela tiden försöker hitta nya produkter som vi ska kunna stoppa i oss, istället för att predika för bättre matvanor och att vi ska äta MINDRE mängd.

Jag menar, fruktos är ett naturligt ämne i frukt som vi ska äta för att få i oss vitaminer, antioxidanter och andra nyttigheter. Men när det extraheras och koncentreras i läsk som vi egentligen INTE behöver, då finns naturligtvis risken att det blir nå't knas på vägen. Livsmedelsindustrin behövs för produktion, och samhällsekonomin mår bra av utveckling men ofta tror jag att det kostar mer att ta hand om alla följdverkningar.

Tänk, den som kunde hitta nyckeln till hela överviktsproblematiken! Tills dess att det inträffar, måste vi nog ändå lära oss att begränsa det vi äter, samtidigt som vi försöker röra oss lite mer - allt efter förmåga!


Kommentarer
Postat av: Rasmus

Fin blogg! Vad tycker du om min?

2008-09-23 @ 02:21:58
URL: http://rollywood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0