Firrar på röda listan

Jag skrev för en tid sedan om att man kan kolla på världsnaturfondens hemsida, vilka fiskar som är utrotninshotade och vilka man kan äta med gott samvete - apropå detta med fisk som jag skrev om igår  och i förrgår...

Jag kan inte fatta att det ändå säljs rödlistad fisk - bryr sig inte svenska livsmedelshandlare om vad jag skriver.....?????

Idag läser jag i bladet, att det finns massor av sådan i fisk i alldeles för många butiker. Mest förekommande är torsk, rödspätta och tigerräkor. Nu har det faktiskt kommit ekologisk torsk, som är krokfångad i vatten där den förekommer rikligt, så då finns i alla fall ett alternativ om du absolut vill ha torsk. Annars går det utmärkt med hoki , pollock eller sej. Istället för rödspätta kan man äta flundra och när det gäller tropiska räkor kan du fråga efter  "amaebi" som är stora, okokta nordhavsräkor.

Nog om fisk!

Idag vankas det kyckling hemma - ska testlaga ett recept, alltid lika kul och spännande att se om det blir uppätet! 

I lördags besökte vi vänner till Staffan ute i skärgården. Jag hade aldrig träffat dem förr, och vi hade med oss lunch som var testmat - vågat, men de var uppriktiga personer som gav ärlig feed-back. De åt i alla fall snällt upp maten, så alldeles galet var det inte,  men jag har nu korrigerat receptet efter synpunkterna. Himla bra, man borde alltid testa maten på människor med olika smak!

Kommentarer
Postat av: imse

åhåjjaja, aldrig får man vara riktigt glad. Alla de goda fiskarna som var på "fel" lista.... Tur att vi även gillar hela utbudet av odlad fisk och att vi (mest Malte) drar upp en och annan firre med flugspöet...

2008-10-21 @ 20:08:05
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0