Laxen blir billigare igen!

Läste just i ett nyhetsbrev från utrikesdepartementet, att strafftullarna på norsk lax kommer att avskaffas enligt ett beslut i Bryssel idag. Det här innebär att vi kan vänta oss lägre laxpriser efter midsommar.

I lördags var jag hemma hos min gamla arbetskollega och vän Pella på lunch. Hon (jag skriver hon, för Jussi lade inte några händer alls vid matlagningen) bjöd på grillad lax ute i trädgården och den var fenomenalt gott kryddad med en blandning av bl. a. chili och spiskummin. Supergott trots att grillen var ny och supereffektiv, så vi skrapade bort lite carcinogena sotflagor från skinnet. Lax är verkligen det mest varierbara livsmedel man kan tänka sig. På MåBras hemsida finns det faktiskt 77 recept som innehåller lax.

Annars är Jussi en pysig kille som är rysligt bra på mycket annat än just matlagning. Han är en hejare på att bygga - Pella och Jussi köpte ett riktigt gammalt ruckel för 6 år sedan och nu är det ett underbart och mycket personligt hem. Även om Pella har jobbat hårt så är det nog Jussi som stått för det mesta byggandet och konstruerandet.

Pella är förutom en duktig utbildare en fantastisk trädgårdsarbetare. Jag blir så avundsjuk när jag ser en så där vacker trädgård med massor av perenner, buskar och blommor utan en massa ogräs och onödigt tjafs. Hur hinner folk? Jag som inte ens har en balkonglåda...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0