Förebygg istället för att bota!

Apropå vad jag skrev om igår...: Det känns som att det vore bättre att få bort orsaken till det onda istället för att tvätta bort det sjuka. Ungefär som att vi vill förebygga sjukdomar för att förhindra uppkomsten istället för att bota när sjukdomen väl finns där.

Borde jag inte ta reda på varför jag har huvudvärk ofta, istället för att ständigt äta värktabletter? Borde jag inte äta vettigt och nyttigt och minska risken för hjärtinfarkt, istället för att göra en kranskärlsoperation om 20 år? Bör jag inte försöka undvika att bli överviktig och ta bort 3 extrakilon istället för att vänta och tvingas banta bort 20 kilo?

Just därför har jag ägnat två timmar åt att gå på ett corepass och sedan dra i maskinerna istället för att dammsuga efter grabbarna som var här och monterade mina spegeldörrar till garderoberna. Visserligen sög de bort det värsta, men det där fina dammet skulle nog kräva en svabb för att försvinna. Nu får jag och middgasgästerna leva med att det är lite dammigt - big deal??? Se där vilket utomordentligt sätt att skaffa mig ett gott samvete! Mat blir det i alla fall. Gissa vad jag hittade i butiken? Svensk färskpotatis!!! Visserligen 25 kronor/kilo för något som inom kort kommer att kosta kanske 7, men det gick inte att motstå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0