Musslorna i havet är gratismat

I min ungdom var jag med om att fiska blåmusslor på västkusten. Då slörpade vi i oss en hel massa, och om jag inte minns fel, åt vi dem råa direkt från havet, precis som man gör med ostron. Idag skulle jag föredra att äta dem kokta, men fortfarande är det OK att plocka upp dem ur havet. För säkerhets skull bör man dock kolla, så att de är fria från alggift. Om du får chansen i sommar - ring och kolla med musselinformationen 031-60 52 90, så kan de lämna besked om ditt område är säkert.

Om du liksom jag befinner dig på ostkusten, går det utmärkt att köpa blåmusslor i nätkasse - billigt och garanterat kontrollerat. Dessutom är det superenkelt att laga en festmåltid genom att fräsa lök och vitlök i lite smör, tillsätta lite vitt vin och sedan lägga ner de levande musslorna och koka på hög värme ca 5 minuter. Kolla först att musslorna lever genom att knacka på skalet på de som är öppna. Alla musslor som stänger sig är levande. Fler recept med musslor hittar du här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0