Japansk mat

Sushi är en av de bästa rätter jag vet, så igår kväll när jag träffade en gammal kollega gick vi på japansk restaurang på Söder. Men på denna krog fanns så himla mycket annat gott, så det blev ingen sushi utan istället en stor hög med grillade grönsaker. Fräscht och jättegott!

På krogen finns dessutom riktiga Teppanyakibord - stora stekbord där kocken grillar det man önskar framför gästernas ögon. Eftersom vi satt utomhus gick det inte att äta det igår, men jag ska absolut gå dit igen. Teppanyaki har jag inte ätit sedan jag var i Mexico för 25 år sedan. Det finns inte på så många ställen, men det är en höjdare, så det ska provas någon kväll snart! Vill du gå dit bör du beställa bord. Kolla www.murasaki.se

Över huvud taget är japansk mat väldigt bra för oss som vill tänka på vikten och hälsan. Innan den moderna västerländska kulturen började göra sitt intåg i Japan, fanns knappt några överviktiga japaner och det säger ju en hel del! Dessutom hade de väldigt liten frekvens av hjärt-och kärlsjukdomar. Värt att fundera över...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0