Det var torsdagsärter igår, men utan punsch

Jag brukar göra en riktigt god ärtsoppa med morötter i. God, nyttig, mättande, vegetarisk, kalorisnål ja allt vad du vill. Den är minst lika god som soldatens, och superenkel att göra om man bara kommer ihåg att köpa ärterna i tid. Jag tipsar om receptet redan nu, så har du nästan en vecka på dig att planera.....;) Okej då, det är bara för att jag glömmer det annars! HÄR hittar du receptet!

Soppan är faktiskt så god, att man klarar sig utmärkt utan punschen - förresten har jag druckit färdigt av den varan under min tid i lärdomsstaden Uppsala. Där var det söndagskaffe med punsch varje vecka om jag inte minns fel, och har man en gång fått lite för mycket av varan, är man botad för all framtid - jag lovar!

Nåt annat som är himla gott är sharonfrukt. Den är just nu stor, saftig, söt och dessutom nyttig. Förutom att bara tugga i sig den, kan man skära den i bitar och blanda ner i en sallad - fruktsallad eller vanlig grönsallad eller blanda den med bulgur, lök, kyckling och paprika. Använd fantasin och tänk på allt gott som du kan äta.

Min namne i Ainbusk brukar säga att allt som är gott är onyttigt, men Marie, det är inte sant. Det finns massor av saker som är nyttigt OCH gott och lika mcket som är onyttigt och jätteäckligt, så det så! Det är bara en inställningsfråga, nästan i alla fall............;)

Kommentarer
Postat av: Helena Bro

Hej Marie!

Jag är mer eller mindre uppvuxen med "ärter och pannkaka" varje torsdag. Numer blir det sällan, men din ärtsoppa lät väldigt god, jag tycker bäst om den vegetariska varianten. Punschen kan jag också hoppa över! Ett av mina ex sa alltid att "det är punschen man blir sjuk av på stora middagar... Först får man välkomstdrink, sen vitt vin till förrätten, rött vin till varmrätten och SEN kommer punschen. Det är den
man blir sjuk av!" Iofs har jag punschen att tacka för att jag dricker kaffe nuförtiden. Var på en 50-årsmiddag när jag var i 20-årsåldern och man fick ingen punsch om man inte drack kaffe. (Taskigt, ellerhur?!) Under en period av mitt liv drack jag ALDRIG kaffe om jag inte fick punsch till... ;-)
Ikväll ska jag festa på wokgrönsaker, räkor och vitt vin! Mmmmm.... (Vitt vin och mackor är mina stora laster...)

Ha en trevlig helg!

Kram från Helena Bro

2008-02-08 @ 20:05:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0