Alla Hjärtans dagar

Egentligen borde alla dagar vara Alla Hjärtans. Jag tycker att våra hjärtan är mer värda än en enda ynka dag på året. Visst vore det roligare att få blommor när någon känner för att ge dem och inte just för att det är en speciell dag på året, när man "ska" ge bort en bukett. Eftersom  jag inte förväntar mig några rosor idag, köpte jag mig en bukett tulpaner igår, dem kan man frossa i den här årstiden och jag blir glad när jag ser dem. För att inte tala om hur härligt det frasgnisslar när man tar i dem!


Läste i morgontidningen att det just idag kommit ett förslag att man ska ta bort momsen på frukt och grönt. Tanken är ju god och det skulle gynna min ekonomi, men frågan är om det verkligen är det som ska till för att folk ska äta mer av varan. Gör 12% så stor skillnad, tro?...och finns inte risken att något led passar på att förbättra sin marginal, så att prisskillnaden i verkligheten inte blir så stor? Är jag negativ nu kanske?

I förlängningen skulle man alltså med skattemedel förändra prissättningen på maten. I så fall skulle man i samma mån höja momsen på onyttig mat för att finansiera sänkningen på den nyttiga. Tja, vaför inte? Om man tog till ordentligt skulle det kanske få effekt! Tänk dig en påse chips för 98:- och ett äpple för en spänn. Cigarretterna borde i så fall kosta 1000:-/paket, men vad händer då vid landets gränser? Och hur gör man med sån mat där "di lärde" tvistar om nyttigheten? Usch nej, det här blev för komplicerat, men som sagt........det ligger något i idén! Jag önska alla beslutsfattare lycka till!

Nu ska jag gå ut i solskenet och ta mig ner på stan och leta vackra duktyger till matplåtningen i nästa vecka. Det känns som ett betydligt enklare problem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0