Hallabaloo i trafiken

I morse när jag gick runt Nybroviken utmed Strandvägen, såg jag skärgårdsbåtarna ligga med sina små bogvisir som öppna munnar, beredda att sluka alla naturtörstande stockholmare och turister.

Strandvägen är fantastisk med sina 4 bilfiler, separerade av en bred allé med plats för både cykel- och gångbanor. Dessutom finns cykelbana på kajen och en två-filig gångbana och det behövs verkligen när vädret är fint.

Jag funderade över varför man går till höger på gångbanan, precis som om vi vore fordon på ben. När man går på en väg ska man ju gå till vänster. Kan någon fatta varför det blir så? Alla går till höger när det är två stenlagda separerade banor, men hur ser det ut på alla trottoarer? Full anarki, där det gäller att se mest bestämd ut om man ska hålla sitt eget spår, eller tvingas väja för att inte bli nermejad.

Götgatsbacken är rena rama kalabaliken! Där har man nästan tur om man kommer helskinnad hela vägen fram. Det är cyklar, personbilar, lastbilar och fotgängare i en salig röra. I morse blev jag nästan påbackad av en sopbil som ångrade sig i sista sekund...

Nu hör jag inte till dem som klagar på röran, utan jag ser det mera som ett pikant och lite exotiskt inslag i vår annars så välordnade tillvaro. Lite hallabaloo mår vi bara bra av!

Kommentarer
Postat av: imse

Hej Marie, tack för din inbjudan till viktminskning. Visst vill jag och visst behöver jag gå ner, har faktiskt gått upp...sen sist.
Men jag bor i glesbygd 100 mil från Stockholm....?
Var kan jag läsa mer om villkoren för personlig vägledning?

2008-04-23 @ 10:49:05
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0